Sämre än någonsin - och SJ:s vd får höjd lön!!!

Läser att förseningarna med  SJ:s X2000 fortsätter. Nähä, menar du!?
Förra veckan hade jag TRE RESTIDSGARANTIER!!!
Av tio resor var 30 procent mer än 40 minuter försenade!!!
Om vi räknar in resten av veckans förseningar större än fem minuter tror jag att det var 20 procent av avgångarna som kom fram tid.

Med fortsatta problem och en kundnöjdhet på 35 procent, vad gör SJ? De ger vd Jan Forsberg ett rejält lönelyft!
Fantastiskt!!! Återigen överträffar verkligheten dikten. 

Fakta: Forsberg lovade att rätta till problemen och få X2000 att komma i tid.
Resultat: Det är sämre än någonsin.
Konsekvens: I en väl fungerande marknadsekonomi får vd sparken. Men inte i Sverige. Där håller gubbarna i toppen varandra om ryggen

På fel spår med SJ och Banverket

Sitter på det numera tidigarelagda X2000 nr 513 som ska gå över Nyköping istället för Katrineholm. Plötsligt stannar tåget till vid en öde perrong i något som heter Mölnbo.
Eftersom vi var på fel spår och på väg mot Göteborg.
Luttrat konstaterade jag och några av mina medpendlare att det i alla fall var en ny variant av försening.

Nu ska vi backa tillbaks till Järna och förhoppningsvis hamna på rätt spår som leder oss hem. Hur stor försening det blir kan ingen svara på.
Och utanför fönstret mörknar Sörmland...

Nu ger jag snart upp!

I går började de tre veckorna med att åka över Nyköping pga reparationer av tunnlarna i Graversfors.
Det började riktigt dåligt.
Möttes av beskedet att tåget var 40 minuter försenat när jag klev in på stationen, personalbrist orsaken.
Vände i dörren och åkte hem för att vårda sjuk son. Frun fick åka och jobba istället.

I dag 25 minuter försenat. Tåget återigen sent ner till starten i Linköping. Signalfel anges orsak. Tror vad jag vill.

Snälla SJ, förra veckan gick ju bra, varför denna reparation? Hastighetsnedsättningens påverkan är ju minimal, att åka över Nyköping är fundamentalt. Att åka den vägen har aldrig gått bra, enligt mina erfarenheter.

I dag ligger SJ:s kundnöjdhet på katastrofala 35 procent. Det här gör inte att den går uppåt på vår sträcka.

VARNING! Glöm inte något på tåget!

Pratade med två pendlarkamrater som glömt saker på tåget. Att få tillbaka grejer som glömts kvar verkar vara både svårt och dyrt.

Pendlare 1:
Glömde glasögonen. Tåget hade ändstation Malmö där städet hittade glasögonen. Efter många samtal och några veckors väntan kom glasögonen till Linköpings station med ett tåg -  för en kostnad av 300 kronor!
Att skicka ett billigare paket med posten var inte möjligt, enligt de som nu ansvarar för den av SJ outsourcade verksamheten med borttappade saker. Otroligt men sant.

Pendlare 2:
Glömde en resegarderobsväska med två skjortor och ett par byxor i. Tågets ändstation Stockholm för att sedan gå direkt till lokstallarna för städning och service.
Detta hände för en vecka sedan och väskan är fortfarande inte hittad.

Läs mer om hur det går för saker som glömts på tåget i GP.

 

Vad är nästa steg SJ?

Det har inte skrivits något här på ett tag. Ber om ursäkt för det. Annat har varit viktigare.
Tro framförallt inte att det beror på att tågen som genom ett magiskt vingslag börjat gå i tid bara för det. Nej, nej, nej.

Sedan förra inlägget har jag fått tre nya restidsgarantier. Två pga förseningar och en för att X2000 ersattes med Intercity - och givetvis blev det då en försening med 28 minuter. Men det man ersatte var besväret att inte ha en plats och att det saknades uppkoppling.

Jag har också skrivit till SJ:s kundombudsman och frågat när det ska bli bättre. Svaret kom från en Sofie någon vecka senare och här är några rader ur mejlet:
"Ungefär hälften av förseningarna beror på fordonsfel och brister hos oss på SJ och den andra hälften är yttre faktorer så som infrastruktur. Från Banverkets sida har man därför tagit beslut om att genomföra ett arbete i Graversforstunnlarna nu i mars, för att kunna höja hastigheten från nuvarandra 40 km/h till 70 km/h. Vår ambition är att tågens punktlighet ska förbättras avsevärt under våren."

Jag har svarat kundombudsmannen att tunnlarna i Graversfors inte kan ha så mycket med förseningarna att göra, eftersom vissa avgångar vissa dagar kommer fram i tid.
 Passade också på att fråga om SJ:s nästa steg, eftersom nuvarande strategi uppenbarligen inte fungerat något vidare så här långt.
Ser med spänning fram på om jag överhuvudtaget får ett svar. Kan SJ ha en plan? Och vill man i så fall kommunicera den?


RSS 2.0