Ny säsong, nya problem

Ni kanske tror att det blivit problemfritt att pendla eftersom det varit tyst här på bloggen. Nä, det har det inte, kan jag avslöja.
Visst har vintern börjat töa bort, men då väntar nya problem för SJ. Nämligen något så delikat som tjällossning.

Småförseningar som 10-15 minuter ids jag inte längre ta upp. Men ibland blir det mer rejäla strul.
I torsdags skulle jag som planerat ta 08.04 efter att ha lämnat barnen på dagis. Men någonstans mellan Katrineholm och Flen hade rälsen rest sig när tjälen börjat gå ur marken.
Inget vidare för östgötar som ville till jobbet i huvudstaden.
De tidigaste morgontågen var flera timmar försenade, eftersom de inte kunnat komma förbi den trasiga rälsen och ner till sina startpositioner i Jönköping och Linköping.

Men X2000 08.24 från Nkpg startar som tur är i Malmö och hade inte påverkats av rälsbrottet. Så det hoppade jag och alla andra pendlare på, så klart. Tror ni det blev fullt?
Ståplats till Sthlm på ett tåg som dessutom tog den långa och långsamma vägen över Nyköping. Tack för det Banverket!

Men jag kom till jobbet i alla fall. Och bara en timme senare än jag brukar. Gott så.

Värre var det i måndags för tågresenärerna i Norge.
Och om ni tycker att SJ:s personal börjat vara trevligare och snyggare så har ni anledningen här.
Man kan ju bli lite orolig över detta, bara de inte börjar med sång och dans på morgontågen...

Gärna en rejäl kompensation - men helst en fungerande tidtabell!

Fick ett mejl idag från SJ där vd Jan Forsberg gör en rejäl pudel:

Hej!

Jag vill börja med att be om ursäkt för alla de olägenheter vi har orsakat dig som rest med oss under de svåra vinterförhållanden som varit. Vi har inte räckt till och det är vi på SJ mycket ledsna för.

Det har varit en ovanligt sträng vinter med rekordmycket snö och minusgrader i hela landet. Framkomligheten på spåren har inte fungerat i alla lägen och tågen har inte klarat av all snö och isbildning. SJ har därför haft svårt att leverera det som man kan kan förvänta sig av oss; fungerande tåg, tåg i tid och bra information.

Vi vill bli bättre på att ta hand om dig som reser med oss oavsett väder och vind. Med de erfarenheter som vi har samlat på oss under de senaste månaderna, och alla bra synpunkter som vi fått ta emot, kommer vi att förbättra informationen och vårt omhändertagande av er resenärer när behovet är som störst.

För att på något sätt gottgöra alla de problem som vi orsakat dig som resenär vill vi kompensera dig för det samt berätta om läget framöver.
<--->
Nu börjar trafiken fungera mer normalt och under mars månad kör vi en stor del av tågen enligt tidtabell. Målet är att vara uppe i full trafik i april och det jobbas för högtryck i verkstäderna för att reparera tågen efter vinterns skador.
<--->
Bästa hälsningar
Jan Forsberg
vd, SJ AB

SJ ersätter oss årskortsresenärer med en extra månad.
Det är jättebra! All cred för det till SJ!
Men vågar vi lita på att det verkligen kommer bli bättre? Är det nu vändningen kommer?
Jag hoppas på det!

Brist-på-tevatten-och-kaffe-försening

Idag är man obehagligt rak och ärlig i sin information här på tåget (X2000 16.21 mot Malmö).
Tåget var i tid vid perrong, alla satt i sina stolar.
Då raspar det till i högtalarna och tågvärden meddelar utan någon ånger i rösten:
- Vi väntar på kaffe och tevatten, därför skjuts avgången fram till 16.30.

Så efter detta har vi så här långt haft tågkö ut ur Sthlm, långsamt tåg framför och stopp i signal i Södertälje. Men vi resenärer missar gärna anslutningar och kvällsmat hemma för att det ska finnas te och kaffe ombord.
Eller...?

RSS 2.0