Snabb restidsgaranti - respekt SJ!

Gårdagens hemresa var ingen rolig historia. Dryga timmen försenad kunde jag kliva av hemma på perrongen i Nkpg.
Barnen sov, så klart.

Desto roligare var att hitta restidsgarantin i mejlen redan nu på morgonen.
Duktigt SJ! Kundfokus, minsann!

Läs annars om en tappad dörr i Uppsala, SJ:s vinst och personalens bonus, samt att X2000-tågen blir allt mer punktliga.


Nu börjar det kännas skakigt igen

Sen imorse. Bara fem minuter, men ändå.
När vi kom till Sthm blev vi stående innan Centralen eftersom man inte hade spår till oss. Så långt var vi i tid, alltså. Märkligt att man inte har spår till ett tåg som kommer i tid. Men det är väl som med dominobrickor...

Just nu sitter jag på ett över 40 minuter föresenat X2000 hem. Orsaken var ett dörrfel, enligt kundtjänst inne på Centralen.
Restidsgarantin redan inskickad.
Tröstar mig med en Plopp tilll kaffet.

Hur gick det med SJ:s ambition att tågen skulle repareras och tidtabellerna hållas?
Ska det bli som okt-nov förra året igen?
Det pallar jag inte, tror jag.

Läs om en mardrömslik bröllopsresa med SJ och självmorden som de stackars förarna måste stå ut med.

Okända problem och dödsolyckor

Tisdagens resor gick inget vidare.
07.02 blev en kvart försenad. Ingen förklaring angavs av SJ.

Hemresan gick inget vidare. En gammal tant hade av någon anledning irrat ut poå spåret i Älvsjö och blivit påkörd av ett X2000. Förseningar i tågtrafiken hela eftermiddagen.
Stackars tant, stackars förare.
Jag tog 18.20 hem och det blev sådär en 20 minuter fösenat, eftersom det var tågkö ut från Stockholm C.


Det rullar på

Inga förseningar att rapportera sedan en vecka tillbaka. Har dock stannat hemma måndag och onsdag för att vårda sjuka barn.

Läste att Banverket stänger sträckan Norrköping-Katrineholm tre veckor i mars för att reparera en av tunnlarna i Graversfors. En tidigareläggning av planerat arbete helt enkelt.
Anledningen är att hastigheten ska kunna höjas till 70 km/h genom tunnlarna. Dagens 40 km/h är ett problem, menar man.

Tyvärr är det avstängningen av tunnlarna som är det stora problemet för oss pendlare. Att åka över Nyköping leder oundvikligen till förseningar, är min erfarenhet.
Dessutom verkar det som att det går att köra igen den tid som förloras i tunnlarna. Vissa X2000 fixar ju faktiskt den utlovade tidtabellen! Vad beror det på, kan man undra?

Lite om SJ i medierna:
- Louise från Norrköping har tröttnat på förseningseländet och ska anmäla SJ till ARN. Jag funderar på att göra detsamma.
- SJ-personalen som gick på fel avgång. Dråpligt. Undrar om det händer ofta?


Dagens avgångar höll faktiskt tiderna

Jo, ni läser rätt. Jag fick njuta av att åka SJ:s X2000 enligt tidtabell och kom i tid till både jobb och hem. 13 januari 2009 noteras i min kalender som en bra pendlardag :-)

Läser på Svd.se att 2004 var två av tio X2000-tåg mer än fem minuter försenade. När 2008 summeras har tre av tio varit försenade. En ny bottennotering.
SJ förklarar sig med att det beror på slitna tågsätt, ökad person- och godstrafik. Över hälften av förseningarna beror på problem med spåren och spårbrist, menar SJ och skyller därmed som vanligt Banverket.
- Det har alltid varit en väldigt stor fråga vems felet är, men vi har försökt jobba ihop om det här eftersom förbättringarna ger bäst effekt då, säger Björn Östlund, chef för Banverkets leveransdivision till Svd.se.

Hur ska ett bra förbättringssamarbete kunna fungera om en part skyller på den andre, undrar jag?

Då var det dags igen

Passerade just Katrineholm. 20 minuter försenad.
Beror på att vi kom iväg från Stockholm sent. Strul i lokstallarna, uppgav SJ.
Den här avgången består vanligtvis av två ihoppkopplade X2000. Tydligen hade det inte gått att få ihop dem, var första budet. Sedan rättades detta av föraren som menade att vi visst åker i ett dubbeltåg.

Morgontåget höll sig inom det acceptablas gräns och blev bara 5 minuter sent.
Ingen vidare start för 2009 års relation mellan mig och SJ.

35 minuter totalt

Förseningsfacit första pendlingsdagen 2009 - 35 minuter!
Jag blev alltså, precis som jag förutspådde, 20 minuter sen hem igår kväll.

Ett tankeexperiment:
Säg att jag jobbar 45 veckor i år. Det gör 225 resdagar.
Om SJ i genomsnitt skulle försena mig 35 minuter varje dag så blir det - 7875 minuter = 131,25 timmar = 5 1/2 dygn.
Detta skulle faktiskt kunna ske utan att SJ skulle behöva ge mig en enda krona i ersättning till mig som kund.
Rimligt?

Ny rutin orsakade morgonens försening

Det var en ny rutin hos SJ som orsakade förseningen i morse fick jag veta av en Linköpingspendlare.
Tågen ska inte längre "sova över" i Lkpg. De ska istället hem till Stockholm och sedan köras ner med tomma säten tidigt på morgonen till Linköping för att sedan åka tillbaka.
Klimatsmart? Ekonomi? Strulfaktor?
Den nya rutinen fick ingen bra start, hur som helst.
Givetvis strulade det till sig på nerfärden och avgången från Lkpg blev sen.

Sedan förbättrades inte situationen av att man i högtalarna talade om att föraren fått sova för lite. Nog för att X2000 går på räls, men vetskapen om att ens förare är trött ger ingen trygg färd.
Kan det vara så att dygnsvilan blev för kort? Bryter SJ mot 11-timmarsregeln?
Nya rutiner skapar förmodligen nya arbetstidsscheman för personalen.
Har SEKO koll på vad SJ utsätter medlemmarna för?

Nu sitter jag på ett cirka 10 minuter försenat tåg hem.
Byte av tåg och därmed perrong för avgång anges som orsak. 
Men tåg och många passagerare fanns på plats 8 minuter före avgång. Personalen dök upp 2 minuter innan avgång. Påstigning kunde påbörjas 5 minuter efter avgångstiden.
Vi får se hur stor man tillåter den här föseningen bli innan jag ska kliva av i Norrköping...jag gissar på 20 minuter. 

Trist start på pendlarsäsongen

15 minuter sena på årets första pendlarresa. Oklart varför.
Tåget var fem-sex minuter sent till Norrköping av någon anledning. Sedan växer förseningen, så klart.
Tidsrånad av SJ och Banverket redan på årets första resa.

Hoppets låga har under ledigheten fått syre och växt till sig. Nu får vi se hur länge den orkar överleva.
Det känns bistert.
Men det finns alltid de som har det värre. Läs om de stackare som blev stående norr om Ånge utan värme och el på ST.nu.

RSS 2.0