Nya förseningsrekord!!!

Sedan snön föll förra veckan har det varit minst sagt körigt för SJ. Förseningarna har avlöst varandra och pendlarveckan kröntes med en fyratimmars hemresa på fredagseftermiddagen.

När jag klev upp på Centralen vid fyratiden var det smockfullt med människor som alla stod och följde utvecklingen på den stora informationstavlan. Alla tåg var försenade, de som kom in till perrong var antingen felskyltade eller hade fel information på tavlorna. Kaos!

Jag hade plats på X2000 16.21 till Norrköping och blev milt sagt förvånad när den avgången plötsligt bara försvann från tavlorna. Poff! Borta!
Och SJ-personalen vid informationsdiskarna bara kliade sig i huvudet och undrade vad som pågick.

Anledningen till stoppet uppgavs sedan till en början vara ett trasigt tåg i Flemingsberg. Sedan att någon hoppat framför ett tåg.
Men sedan sa man att det var ett falsklarm man fått in. Att någon sett någon på spåren och ringt in, typ...
Och så enkelt kan man tydligen lamslå tågtrafiken i det här landet. Skandal!

Min avgång dök aldrig upp på tavlan, så jag och några pendlarkamrater hoppade på ett tåg som fysiskt existerade, det regionala 16.40 som går över Nyköping.
Strax efter kl 18 kom vi iväg och vid 20-tiden kunde jag kliva av på perrongen i Norrköping.

Nu på morgonen sitter jag på 08.24. Tror ni det är i tid?
Nä, sådär en 30 minuter back är vi.
Anledningen?
Ingen aning. Vintern, kanske? Risiga X2000, kanske?

Varumärke i kris!

I Svenskt Kvalitetsindex (SKI) senaste undersökning om kundnöjdheten  och kvalitet inom branschen med persontransporter får SJ ett katastrofalt betyg av sina kunder. Man halkar under det magiska värdet 60 med en rejäl marginal.
Troligtvis är det den katastrofala hösten 2008 som spökar i den här undersökningen. Nu håller man faktiskt tidtabellerna betydligt bättre.
Dock är det ett faktum att med de här siffrorna att SJ:s varumärke befinner sig i en svår kris.

Från min horisont och avgångar är det ett enkelt problem att komma till rätta med. X2000 behöver en uppfräschning, tågen är alldeles för sunkiga. Och allt som oftast är det tekniska problem som stör och försenar.
Resenärer idag är kräsna och vill ha valuta för pengarna. Komfort och tidtabell är det SJ ska lova och sedan hålla.
Logiskt och okomplicerat.
Investera, SJ! Investera!

RSS 2.0