Nya förseningsrekord!!!

Sedan snön föll förra veckan har det varit minst sagt körigt för SJ. Förseningarna har avlöst varandra och pendlarveckan kröntes med en fyratimmars hemresa på fredagseftermiddagen.

När jag klev upp på Centralen vid fyratiden var det smockfullt med människor som alla stod och följde utvecklingen på den stora informationstavlan. Alla tåg var försenade, de som kom in till perrong var antingen felskyltade eller hade fel information på tavlorna. Kaos!

Jag hade plats på X2000 16.21 till Norrköping och blev milt sagt förvånad när den avgången plötsligt bara försvann från tavlorna. Poff! Borta!
Och SJ-personalen vid informationsdiskarna bara kliade sig i huvudet och undrade vad som pågick.

Anledningen till stoppet uppgavs sedan till en början vara ett trasigt tåg i Flemingsberg. Sedan att någon hoppat framför ett tåg.
Men sedan sa man att det var ett falsklarm man fått in. Att någon sett någon på spåren och ringt in, typ...
Och så enkelt kan man tydligen lamslå tågtrafiken i det här landet. Skandal!

Min avgång dök aldrig upp på tavlan, så jag och några pendlarkamrater hoppade på ett tåg som fysiskt existerade, det regionala 16.40 som går över Nyköping.
Strax efter kl 18 kom vi iväg och vid 20-tiden kunde jag kliva av på perrongen i Norrköping.

Nu på morgonen sitter jag på 08.24. Tror ni det är i tid?
Nä, sådär en 30 minuter back är vi.
Anledningen?
Ingen aning. Vintern, kanske? Risiga X2000, kanske?

Kommentarer
Postat av: Joakim

Givetvis blir det totalstopp i trafiken om det kommer in rapporter om personer i spåret, då alternativet är att det kan bli en påkörning, vilket ger ännu längre stopp i trafiken, plus en svårt chockad förare, ombordpersonal, fordon taget ur trafik, räddningstjänst som skall ut med mera. Att gnälla på ett trafikstopp av den skälen är inget annat än rent larvigt, rent omänskligt! Vad gör en halvtimmas försening om mänskligt liv står på spel..?



Sen kan vi väl säga att senaste 8-10 dagarna har varit ett rent helvete för samtliga transportslag, såväl tåg som bil som buss som flyg, guess what, saker och ting fungerar sämre i snö och kyla, sådan är tekniken, för alla trafikslag. Hur många trafikolyckor har det inte varit under dessa dagar? Hur många inställda bussar? Flyg? Tågen har till stor del åtminstonde rullat, om än med stundvis stora förseningar, av X2000-tågen förra veckan var t.ex. endast 39% i rätt tid, mot 75% av alla SJ-tåg i stort.



Såhär års är det bara att bita ihop, åka tidigare, och kanske visa lite respekt för elementen, oavsett färdmedel...



För övrigt kan jag nämna att jag var 10 timmar sen hem igår, pga vädret och dess konsekvenser...

2009-12-23 @ 12:13:17
URL: http://www.ewenson.se
Postat av: SJ-pendlaren

Jo, visst ska inte människoliv riskeras. Men frågan är hur lätt det ska vara att störa ut en av landets viktigaste och känsligaste tågsträckor?

Jag kan bara konstatera att informationskaoset var totalt den dagen och att många med mig blev sena till sina destinationer.

Jag gillar inte att bli försenad, så klart, men jag vill gärna veta varför. Inte få svepande förklaringar om vad som kanske har hänt.

Rätt och riktig information är inte för mycket begärt, tycker jag.

2010-01-08 @ 09:03:56
Postat av: Joppen

Jag, jag, jag... Information? Fatta att det blir struligt med info dagar som dessa, förutsättningarna ändras ju hela tiden. Ingen kan ju säga hur länge det tar att laga ett fel man inte har hittat... Är du bara ovanligt trög eller tror du att allt kretsar kring dig? Slappna av och lat det ta den tid det tar. Alla som jobbar med detta försöker ju göra sitt bästa, det antar jag att du oxa försöker pa ditt jobb. Eller tror du att folk sprider felaktig information med illvilja?

2010-02-03 @ 10:39:18
URL: http://socialiststaten.wordpress.com/
Postat av: SJ-pendlaren

jo du Joppen, du verkar ha erfarenhet av att pendla med SJ...

Att ett företag desinformerar sin omgivning har ju aldrig hänt :-)

2010-02-11 @ 13:43:03
URL: http://sjpendlaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0