Helt rätt SJ!

Läser att SJ inte längre är intresserade av att köra pendeltåg i Östergötland. Istället ska man satsa på fler avgångar från länet till Stockholm via Katrineholm.
Hurra, va bra för oss pendlare på den sträckan!!!
Fler avgångar gör vår vardag lite mer flexibel. Och det gillar vi :-)

Läsvärd ledare i UNT...

...som gör i stort sett samma analys som den här bloggen kring det läge som väntar järnvägarna i vårt avlånga land.

Framtiden kanske ser tysk ut för oss pendlare?

Läser på DI.se att punktliga Deutsche Bahn (DB) är intresserade av att bli en av de största aktörerna på spåren i Sverige när nu avregleringen går igång nästa år.

DB har Enligt DI 40 gånger större omsättning än SJ och imponerande 240 000 anställda.
Ett enkelt räkneexempel; om SJ omsatte 40 gånger mer pengar och ökade sin 4 000 man/kvinnor starka personal med samma omfång skulle man bli bara bli 160 000.

Kan man utifrån de siffrorna se vad SJ:s egentliga problem är?
I alla fall är det en fingervisning om vad som krävs om man vill hålla hög punktlighet och servicenivå. Eller?

RSS 2.0