Framtiden kanske ser tysk ut för oss pendlare?

Läser på DI.se att punktliga Deutsche Bahn (DB) är intresserade av att bli en av de största aktörerna på spåren i Sverige när nu avregleringen går igång nästa år.

DB har Enligt DI 40 gånger större omsättning än SJ och imponerande 240 000 anställda.
Ett enkelt räkneexempel; om SJ omsatte 40 gånger mer pengar och ökade sin 4 000 man/kvinnor starka personal med samma omfång skulle man bli bara bli 160 000.

Kan man utifrån de siffrorna se vad SJ:s egentliga problem är?
I alla fall är det en fingervisning om vad som krävs om man vill hålla hög punktlighet och servicenivå. Eller?

Kommentarer
Postat av: Joakim

Om dom gör slag i saken, och köper in nya fina tåg, tror jag nog utan tvivel att DB blir den enskilt största, och farligaste konkurrenten till SJ.



Synd bara att det fortfarande är samma gamla spår att köra på... ;-)

2009-10-07 @ 23:34:19
URL: http://www.ewenson.se
Postat av: SJ-pendlaren

Ja spårbristen är ju det fundamentala problemet för tågtrafiken i det här landet. Förhoppningsvis får man åka på nya spår innan det är dags för pension, om nu inte politikerna backar från planerna på utbyggnad :-)

2009-10-08 @ 10:59:11
Postat av: Johan

Om du lade ner ett par minuter på att söka fakta istället för att springa tidningarnas ärenden så skulle du upptäcka att DB är en stor koncern som även bla innefattar infrastruktur (motsvarande Banverket), samt godstransporter, såväl på land som i luften.



SJ har enbart persontrafik. Inget gods. Ingen infrastruktur. Med detta i beaktande skulle jag våga påstå att SJ har gott om personal.

2009-10-12 @ 19:54:07
Postat av: SJ-pendlaren

Jag tycker det låter som att DB har koll. Och fakta är att imorse viserades inga biljetter på mitt tåg eftersom de var kort om personal. Det händer titt som tätt.

2009-10-12 @ 23:18:06
Postat av: Johan

Håller med om att biljetter inte alltid viseras. Men, även om DB skulle ta över, så kommer med största sannolikhet samma fordon och samma personal övertas. Människor blir nog varken mer eller mindre sjuka i DB:s regi. Infrastrukturen förändras heller ej i DB:s regi. Dvs, stor del av förseningarna ligger utanför Tågföretagens kontroll. Det är ju iof möjligt att DB tex har en större andel personal i jour, för att på så vis undvika inställda tåg pga personalbrist. Men det kommer ju isåfall att kosta mer. En stor del av förseningar beror ju även på andra företag, att tex ett godståg fastnar i motlut pga halka, lokskada e dyl. En annan faktor i en avreglering är ju risken att "Billiga Nisses Tåg AB" dyker upp, dumpar priset med bristfälligt underhållna fordon, som också bidrar till stopp/förseningar även för seriösa företag. Sedan vet man ju inte hur det blir med biljettsystemet. Kommer min DB biljett att gälla på SJ:s tåg o vice verse, i händelse av inställda tåg? Vad jag vill ha sagt är att en avreglering inte är lösningen på dagens förseningsproblem. Tvärtom tror jag, kvarstår många problem, dessutom tillkommer nya.

2009-10-14 @ 09:39:24
Postat av: SJ-pendlaren

Håller helt och hållet med om att avregleringen inte löser några av dagens hårdvarurelaterade förseningsproblem.

Det behövs fler spår och nya tåg!

2009-10-14 @ 10:16:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0