Ihopkopplade X2000 ingen bra idé

Brukar ta 16.15 hem på måndagar. Tåg 541 är extra långt eftersom det består av två ihopkopplade X2000.
Kanske en bra idé på skrivbordet hos någon järnvägsingenjör, men inte i verkligheten.
Alldeles för ofta strular det med den här avgången. Och ofta är det just att de inte lyckas koppla ihop tågen.

Men tack och lov finns det ett regionaltåg 271 som går 16.44 mot Linköping.
Det hoppar man på om inte 16.15 dyker upp.
En SJ-pendlare tar alltid det tåg som bevisligen finns och går att se och ta på. Annars vet man aldrig när man kommer hem :-)

Nu vet jag vad ATC är!

För er X2000-pendlare som inte vet vad det tekniska begreppet ATC betyder kan ni läsa om det här.
Det händer ju titt som tätt att X2000 får gå med reducerad hastighet och det man som passagerare får veta är att "vi har problem med ATC:n". Frågetecknet brukar lysa starkt i de flestas ansikten.
Kan konstatera att ATC är en väldigt bra grej att ha igång om man vill åka snabbt med tåget och komma hem med livet i behåll :-)

Från klarhet till klarhet med SJ

Hur är det möjligt? Hur kan detta hända 2009?

Bryter inte SJ mot någon av FN:s konventioner när man visar upp en människosyn och anti-service-anda som denna?

Satans-jävla-skit-X2000!!!

Fredag eftermiddag och man vill bara hem. Stack tidigare från konferensen för att hinna med 16.15 hem till Norrköping.
Och vad händer?!
Tåghelvetets ATC(?) pajar och vi måste åka med reducerad hastighet, max 80 km/h, till Katrineholm där den stackars personalen ska försöka lösa den här situationen.
Satan!!!
SJ det är dags att skrota X2000 och köpa nytt och fräscht som fungerar!

Stockholms bilköer förjävliga!

Har tagit bilen till jobbet de två första dagarna den här veckan. Satt 50 minuter i bilkö på E4 in mot Stockholm nu på morgonen.

Tack och lov blir det att åka med SJ resten av veckan. Blir det ett signalfel i Södertälje så kommer jag bara att garva och tänka på de stackars satar som sitter och glor i sina bilar :-)

HURRA, ÄNTLIGEN!!!

Vi tågpendlare gillar vad den här utredningen kommit fram till.
Fler avgångar med snabbare tåg är det vi vill ha.
Hoppas nu bara att man hinner uppleva det innan man går i pension :-)

Försenat och sedan trasigt

Ja det går inget vidare för 17.21 hem till Norrköping idag heller. Sen i starten med 10 minuter. Sedan försök till omstart i Järna.
Så nu skumpar vi vidare med reducerad hastighet. Får se om man kvalar in till restidsgaranti på den här resan också. Då blir det för tredje resan i rad.
Illa, SJ, jävligt illa!!!

Då var det dags igen!

Dags att väcka upp bloggen igen. Förseningarna har återigen börjat bli för många och långa på min sträcka.
I går hoppade jag på ett regionaltåg 17.44 via Nyköping istället för min ordinarie X2000-avgång 17.21.
Kunde kliva av på perrongen ca en timme senare än vanligt. Dock tidigare än vad mitt vanliga tåg kom till Nrkpg, strax efter 20 om jag såg rätt.

I morse skulle jag ta 08.04, men det var över en timme försenat. Hoppade istället då på 08.24. Trångt som i en sardinburk, eftersom alla pendlare ville/måste till jobbet.



Å andra sidan har SJ:s pendlare norrut inte det lätt heller:
Besvärligt i tågtrafiken
Inte heller västerut:
Passagerare fick byta tåg på spåret

RSS 2.0