Ny rutin orsakade morgonens försening

Det var en ny rutin hos SJ som orsakade förseningen i morse fick jag veta av en Linköpingspendlare.
Tågen ska inte längre "sova över" i Lkpg. De ska istället hem till Stockholm och sedan köras ner med tomma säten tidigt på morgonen till Linköping för att sedan åka tillbaka.
Klimatsmart? Ekonomi? Strulfaktor?
Den nya rutinen fick ingen bra start, hur som helst.
Givetvis strulade det till sig på nerfärden och avgången från Lkpg blev sen.

Sedan förbättrades inte situationen av att man i högtalarna talade om att föraren fått sova för lite. Nog för att X2000 går på räls, men vetskapen om att ens förare är trött ger ingen trygg färd.
Kan det vara så att dygnsvilan blev för kort? Bryter SJ mot 11-timmarsregeln?
Nya rutiner skapar förmodligen nya arbetstidsscheman för personalen.
Har SEKO koll på vad SJ utsätter medlemmarna för?

Nu sitter jag på ett cirka 10 minuter försenat tåg hem.
Byte av tåg och därmed perrong för avgång anges som orsak. 
Men tåg och många passagerare fanns på plats 8 minuter före avgång. Personalen dök upp 2 minuter innan avgång. Påstigning kunde påbörjas 5 minuter efter avgångstiden.
Vi får se hur stor man tillåter den här föseningen bli innan jag ska kliva av i Norrköping...jag gissar på 20 minuter. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0