Det höll några timmar

Veckans sista resa med SJ:s flaggskepp X2000 höll på att sluta med en rejäl försening för min del.
Avgången 16.15 är dubbeltåg numera. Men idag var det ett tåg i två delar. Lugn jag ska förklara, för endast SJ kan krångla till det så här.

16.25 rullade den del som brukar vara del två vanligtvis - vagnarna 12 till 16 - in på perrong 11. I högtalarna sades lite snabbt att vagnarna 1 till 6 skulle komma 16.45.
Alltså, ett tåg hade helt plötsligt blivit två, och mitt skulle komma senare. Vad gör då en rutinerad SJ-pendlare?
Han tar det tåg han ser. Vi vet att det tåg man inte ser kan bli hur försenat som helst.

Jag (och ett gäng rutinerade pendlare med mig) hade givetvis plats i den del som skulle komma senare. Nu fyllde vi de få lediga utrymmen som fanns i vagnarna 12-16. Bistron var knökfull. Och Kattis Ahlström med barn var med på tåget.

När det var dags att kliva av i min hemstad sade konduktrisen i högtalarna att den andra tågdelen nu var uppe i en timmes försening.
Leenden spred sig över pendlarnas läppar och dämpade jubel hördes här och var.
Vi valde rätt strategi och kom hem med en minimal försening i bagaget.

Så nu är det bara att fylla i en restidsgaranti och få lite plåster på förseningssåren!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0